Het nieuwe paviljoen van De Branding op Terschelling ademt dezelfde sfeer als het oude paviljoen, maar is tegelijkertijd groter, lichter en moderner. Een deel van het paviljoen en het meubilair komt uit zee. Gejut en opgevist door paviljoenhouder én strandjutter Guus van Dieren. “De inspiratie ligt hier op het eiland voor het oprapen.”

Zijn ouders hadden een camping waar veel jongeren kwamen. Maar dat zag Guus van Dieren niet zitten. Dus ging hij, zoals veel jongens op Terschelling, naar de zeevaartschool. Als zeeman voer hij de hele wereld over, maar ook dat was bij nader inzien niets voor hem. Toen hij thuiskwam en hoorde dat het paviljoen bij Midsland aan Zee te koop kwam, besloten zijn vrouw en hij het paviljoen over te nemen. Ze waren toen begin twintig en nog niet getrouwd. Ze hadden in die begintijd geen personeel en verkochten wat eten betreft alleen friet en één soort broodje. Dat is nu 25 jaar geleden. Afgelopen voorjaar vierden ze dat tegelijkertijd met de opening van het nieuwe paviljoen.

Het nieuwe paviljoen oogt licht, ruim, modern en toch gezellig en laagdrempelig. “We hebben geprobeerd de sfeer van de ‘oude’ Branding te behouden”, zegt Guus. “Door de oude houtkachel die weer een plekje heeft gekregen, het speeltoestel dat weer naast het paviljoen staat, het plaatsen van de gejutte vondsten en het gebruik van gerecyclede materialen is dit goed gelukt. Ook de indeling met een grote bar in het midden heeft hiertoe bijgedragen. Vaste gasten zijn er blij mee en voelen zich weer thuis in ‘hun’ Branding.”
Het nieuwe paviljoen is ruimer opgezet dan het oude. “We hebben expres geen terras aan de zeezijde, omdat je als je binnen zit, bij slecht weer of in de winter, ook het gevoel moet hebben dat je op het strand zit te eten. Vaak moet je eerst nog door een rijtje zanderige of beslagen terrasschermen heenkijken voor je de zee ziet. Dat uitzicht is nu helemaal vrij.”
Het nieuwe paviljoen moest ook winterhard worden, want het afgelopen jaar kregen ze de langverwachte de jaarrond-vergunning. Daarom schaften ze een installatie voor warmte koude opslag aan. Een flinke investering die ze bij de Branding op lange termijn wel denken te kunnen terugverdienen.

De zee was Guus’ beste vriend tijdens de bouw van de nieuwe Branding. Zoals zo’n beetje iedereen op Terschelling is Guus van Dieren fervent strandjutter. Tijdens de bouw van het nieuw paviljoen kwam die passie goed van pas. De houten planken die dienst doen als tafelbladen viste Guus op uit zee. De tafelpoten ook. De brug die vanaf de strandopgang en het duin naar het paviljoen leidt, is gemaakt van een stalen containerframe die in de vaargeul lag en moest worden verwijderd. “Toen de kopervisser die het ding opgevist had, aangemeerd lag in de haven, zag ik ineens wat dat frame zou kunnen zijn voor de Branding: de entree. De inspiratie ligt hier op het eiland voor het oprapen.”
Voor de constructie van de zolder bleken ze tijdens de bouw ineens balken nodig te hebben in een bepaalde maat. Dat zou vertraging opleveren, want die balken moesten besteld worden. Twee dagen later spoelde precies dat type balken aan op het strand. Guus: “In die tijd waren ze van Meerkerk, het houtbouwbedrijf van het vasteland, bezig met de opbouw. Die jongens wisten niet wat ze meemaakten toen ze de hele dag al die jeeps af en aan zagen rijden met balken op het dak. Tja, zo gaat dat hier op Terschelling.”