Sinds de verbouwing van afgelopen winter is Peukie helemaal veranderd. Zelfs het uitzicht veranderde. De Scheveningse boulevard is vanuit de beachclub niet meer te zien. “We kijken puur en alleen nog uit op zee. Voor de ultieme strandbeleving.”

Bijna niets bleef er over van het oude paviljoen toen Sheila en Michel van den Berg afgelopen winter gingen verbouwen. Alleen het meubilair en twee containerunits. In die units zijn nu de nieuwe keuken en de bar gevestigd. Verder is alles veranderd. Het terras werd uitgebreid ten koste van de binnenruimte. Maar om dat te compenseren bouwden ze een multifunctionele serre aan de zaak vast. “Volledig transparant, zodat je uitzicht hebt op zee”, zegt Sheila. “Bij mooi weer kunnen de ramen omhooggeschoven en ook het dak kan eraf. Zo kunnen we die ruimte zowel bij mooi als bij slecht weer gebruiken.”

Peukie veranderde al vaker van gezicht. Toen Sheila’s schoonouders de zaak in 1974 startten, had Peukie nog geen zitplaatsen. Sheila: “Het was alleen uitgifte. Beetje bij beetje breidden ze het paviljoen uit door er steeds een stukje bij te kopen.”

Door de jaren heen was Peukie: restaurant met live muziek, steakhouse en ook een tijdje discotheek. “Die discotheek liep heel goed”, zegt Sheila. “Totdat we ons aan de sluitingstijden voor ‘gewone’ horeca moesten houden en we al om half twee dicht moesten. Dat was natuurlijk funest voor een zaak die het van de kleine uurtjes moest hebben.”

Alleen de naam veranderde nooit. Peukie was de bijnaam van Sheila’s schoonvader, omdat die altijd met een stompje sigaar in zijn mondhoek rondliep. “Toen mijn schoonouders de zaak een naam moesten geven, wilde mijn schoonmoeder een originele naam. Niet zoiets als Zeebries, Golfslag of Zeezicht, namen die in de jaren zeventig nogal populair waren. Dus werd het Peukie. Haha! Je kunt van alles van die naam vinden, maar niet dat die naam niet origineel is!”

Sheila ontmoette haar man toen ze als vakantiekracht bij Peukie kwam werken. Ze was toen achttien. Hoewel de vonk tussen haar en de zoon van de baas pas vier jaar later oversprong. “Als ik destijds een ander vakantiebaantje had gevonden, had mijn leven er nu heel anders uitgezien.”

Een jaar of tien geleden namen Sheila en haar man het bedrijf over. Ze wilden van Peukie een moderne beachclub maken. “Een beachclub zoals in het buitenland. Met veel aandacht voor de keuken, maar ook met een cocktailbar op het terras en dj’s die ’s middags en ’s avonds deep house draaien, gasten die kunnen loungen op 4-persoons VIP-bedden en met een openhaard voor de killere avonden. Met de verbouwing van afgelopen winter is Peukie helemaal zoals ze het voor zich zagen. De inspiratie komt voor een groot deel uit Azië. Sheila: “Ik ben half Indisch, dus ik word altijd door die cultuur aangetrokken. Voordat we kinderen hadden, gingen we elke winter op vakantie naar Thailand of Indonesië. De mensen zijn er heel aardig en oprecht. En het eten is er natuurlijk fantastisch. Het is niet alleen voor de nieuwe kaart de perfecte plek om inspiratie op te doen, maar ook voor de inrichting én voor gastvrijheid in het algemeen.”

Vorig jaar kochten ze twee enorme boeddhabeelden in Bali die ze per container lieten verschepen naar Nederland. Die beelden bepalen het gezicht en de sfeer van het terras. “In Azië krijgen wij altijd het ultieme vakantiegevoel. Dat gevoel willen we de gasten bij Peukie ook meegeven.”