Verbeteren en behouden

‘Evolutie, geen revolutie.’ Als het nieuwe paviljoen van De Strandganger een motto zou hebben, zou deze tekst niet misstaan. Eigenaren Wilma en Paul Michielsen wilden hun oude sfeer vasthouden en tegelijkertijd meer gasten kunnen ontvangen met dezelfde sfeer en service als altijd. “Het was echt hoog tijd om uit te breiden.”

Zeeland mag ieder jaar meer bezoekers verwelkomen. Dat is natuurlijk een prachtige ontwikkeling en een beloning voor goed ondernemerschap en de mooie, schone stranden. Maar meer bezoekers, betekent ook meer behoefte aan capaciteit. Wilma Michielsen: “We merkten al een aantal jaar dat er eigenlijk meer mensen wilden eten en drinken dan wij aankonden. En het voelt niet gastvrij om nee te moeten verkopen. Daarom wilden we graag uitbreiden. Een voorwaarde daarbij was wel dat we dezelfde sfeer en hetzelfde niveau van service konden bieden. Met dit paviljoen is dat goed gelukt. Het is nieuwbouw met een heel vriendelijke uitstraling en ondanks de grotere capaciteit voelt het vanouds geborgen.”

Kwaliteit en vertrouwdheid

De keuken van De Strandganger is een stuk groter geworden. Dat geeft de ruimte om net even wat meer variatie te bieden. “We houden vast aan de gerechten waarvoor onze gasten al jaren terugkomen. We koesteren de band met de trouwe bezoekers, dus de hardlopers onder onze gerechten zullen terugkomen op de kaart. De nieuwe keuken biedt ons daarnaast de mogelijkheid om een beetje meer met de seizoenen mee te koken en vaker met tijdelijke specials te werken. Met producten uit het seizoen heb je de beste verhouding in prijs en kwaliteit en het is ook nog eens duurzaam omdat je geen producten van ver hoeft te importeren. We willen voor de specials daarom ook graag samenwerken met Zeeuwse leveranciers in de toekomst.” Niet alleen de keuken, ook de bar maakt een kwaliteitsslag. “We werken vanaf dit jaar alleen nog maar met flesjes frisdrank bijvoorbeeld. En we willen stapsgewijs onze wijn- en bierkaart een beetje uitbouwen. We proberen eerst rustig uit waaraan behoefte is en dan gaan we stappen zetten. Het heeft geen zin nu heel ambitieus te starten met allerlei producten waaraan vervolgens geen behoefte blijkt.”

Klaar voor de toekomst

Met de nieuwbouw neemt de capaciteit van De Strandganger behoorlijk toe. Met name buiten. “We krijgen binnen twintig zitplaatsen extra. Op het terras kunnen we strak in theorie honderd mensen meer kwijt. Maar dat bouwen we rustig op. Eerst moeten we zorgen dat alles goed loopt en dat we een mooi team hebben dat zo’n groot terras kan belopen. We doen geen concessies aan het serviceniveau alleen omdat we meer gasten kwijt kunnen.” Ook de inrichting van het paviljoen voldoet aan de eisen dat het nieuw moest zijn, maar vertrouwd moest voelen. “De eerste indruk van alle gasten is dat het zo’n gezellig paviljoen is. Net als het oude De Strandganger. Dat is precies de bedoeling. Al is alles eigenlijk nieuw, het moet meteen vertrouwd aanvoelen. We wilden geen superstrak paviljoen, maar hebben wel mooie aanpassingen gedaan met bijvoorbeeld een knusse loungehoek. We blijven ook de dansavonden organiseren die we voorgaande jaren ook al deden. We behouden het goede en verbeteren waar mogelijk. Zo is het nieuw, modern en klaar voor de toekomst, maar nog steeds helemaal De Strandganger.”