Hip, maar niet hoogdravend

B.E.A.C.H.:Best Escape Anyone Can Have. Met zo’n afkorting leg je de lat hoog voor je bedrijf. Gelukkig klopt alles bij BEACH. En daar hebben eigenaren Eelco Dijk en Wout van Vessem hard voor gewerkt. ‘Geweldig al alles op zijn plek valt.’

Noordwijk is een van de meest dynamische stukken strand langs de Nederlandse kust. Hier staan mooie paviljoens die durven en moeten kiezen om zich te onderscheiden van de buurman. En dat lukt bijzonder goed. Eelco Dijk wilde zich binnen al die verscheidenheid graag onderscheiden met BEACH. ‘Er staan hier prachtige bedrijven, maar wij bieden met BEACH weer iets unieks. We hebben hier de authentieke Balinese sfeer gecreëerd. En het is met recht authentiek, want we hebben zeven scheepscontainers vol met interieur geïmporteerd. Dat voel je gewoon aan de zaak en zie je terug in de details. Het is mooi, hip, maar niet hoogdravend. Gewoon een lekker relaxte strandsfeer. We zijn 4,5 week open, maar hebben al een feest gehad met 350 man, twee bruiloften en al twee keer een optreden met livemuziek met saxoffons waarbij iedereen stond te dansen op de buitenbar. Dan valt alles echt helemaal op z’n plek, dan is het zoals je het vooraf droomt.’

Betaalbare luxe

Dijk is dan ook tevreden over de uitwerking van de plannen in de praktijk. ‘Natuurlijk kun je altijd verbeteren, maar de uitvoering voelt al heel goed. We bieden betaalbare luxe. Dagverse producten, zorgvuldig geselecteerde wijnen die we vaak per glas schenken. Op de menukaart onderscheidt BEACH zich dus ook van de collega’s in Noordwijk. ‘Wij werken veel met kip van de speciale rotisserie. Dat zie je nog nauwelijks op het strand en onze gasten weten ons ervoor te vinden. In het bestelproces proberen we te innoveren. Je kunt de kip gewoon online bij ons bestellen vanaf je strandbedje met een QR-code op de windschermen. De keuken gaat vervolgens aan de slag en als je kip bijna klaar is, krijg je een sms dat je hem af kunt halen. Strandbedjes kun je trouwens ook zo reserveren. Het is wat dat betreft echt een paviljoen 2.0. Ook met de buitenbar waar je lekker aan kunt eten en drinken.’

Stapje extra

Ook bijzonder op het strand: BEACH gebruikt nauwelijks nog plastic. ‘We willen naar nul, maar dat lukt nog net niet. Maar al dat plastic, dat waait zo de zee in. Met alle kennis over de verontreiniging die dat veroorzaakt, kan ik dat niet tegenover mezelf verantwoorden. Daarom zijn we op zoek gegaan naar alternatieven en dat werkt eigenlijk allemaal perfect. En we hebben jeugd in dienst die voor ons regelmatig het strand opruimt, naast het vegen en afval halen dat we zelf al doen. Ik vind het echt ontzettend belangrijk daar een stapje extra in te zetten.’ Ook wat de menukaart betreft sluit BEACH aan op de moderne tijd waarin duurzaamheid en gezondheid belangrijke thema’s zijn. ‘We hebben veel vega en vegan op ons menu staan. Dat is gastvrij, iedereen voelt zich hier welkom met zo’n menu, en het hoort er gewoon bij als we proberen onze footprint wat te verkleinen. Maar geen geitenwollen sokken hoor. We hebben gewoon een prachtig paviljoen neergezet voor iedereen.’