Durven en doen
In Katwijk staat één van de meest bijzondere interieurdesigns van Nederland gewoon op het strand. Angela en Michel Schaddé-Van Dooren installeerden in hun paviljoen Wantveld een nieuw soort open keuken die zijn gelijke niet kent.

Ondernemen is risico’s nemen. Ondernemen is investeren en innoveren. Precies wat Angela en Michel Schaddé-Van Dooren op het lijf geschreven is. Michel: “We hebben het paviljoen van mijn ouders overgenomen en veel met ze overlegd hoe we moeten ondernemen. We wilden iets anders. En omdat de nadruk op het koken ligt, was het logisch om daar een accent te leggen op een manier die niemand anders doet.” Schaddé-Van Dooren koos voor een grote en luxe open keuken met een schitterend eyecatching design. Die keuze brengt de culinaire beleving enorm dicht op de gast. “Iedereen raadde het ons af. Maar dan wil ik het juist wel doen. Wij wilden ons echt onderscheiden omdat je op meerdere plekken, aan de kust en in het binnenland, al heel goed kunt eten. Dan moet je dus iets speciaals bieden. Vernieuwen en verrassen. Met de open keuken en het niveau van onze gerechten zijn we een categorie apart. En daar komen de gasten echt voor omrijden.”
Risico’s nemen
De keuken heeft trouwens niet alleen een mooi uiterlijk, maar ook volop inhoud. “We hebben absoluut niet bezuinigd op investeringen in de apparatuur. Als we allemaal lekker werken en de techniek werkt mee, komen de gerechten er mooier en sneller uit. Dan zijn de koks tevredener en de gasten gelukkiger. Uiteindelijk levert dat tijd en geld op. Maar je moet die risico’s van de investeringen wel durven nemen.” Schaddé-Van Dooren investeert om die redenen ook in zijn mensen. “We hebben meer mensen in vaste dienst. Goede mensen moet je goed belonen. Dat zorgt voor continuïteit en kwaliteit. We zijn ontzettend blij met de mensen die hier werken en dan moeten wij ook iets voor ze terugdoen. Ook dat brengt weer risico’s met zich mee, maar ik geloof in mijn mensen en wat we hier hebben neergezet.” Een ander risico is dat zo’n indrukwekkende ambiance ook verwachtingen wekt rondom de menukaart. “Daar zijn we helemaal niet bang voor”, lacht Schaddé-Van Dooren. “We hebben de kaart super neergezet. Met mooie kreeft, oesters en bijbehorende bubbels en andere goede wijnen, maar ook met ‘gewoon’ burgers van geweldige kwaliteit. We hebben met onze ploeg de kennis in huis om te verrassen met smaken en combinaties op een mooi niveau zonder de hoofdprijs te vragen. Het moet wel blijven passen bij het strand.”
Geen pretenties
De belangrijkste zorg van Schaddé-Van Dooren is bijna dat het paviljoen niet té mooi is geworden, het niveau van de service niet te hoog. “We hebben een beetje een drempel omdat het er zo gaaf uitziet. Maar ik wil wel altijd een paviljoen blijven waar je in je zwembroek ook lekker gaat zitten om op het terras wat te drinken. Daarom noemen we onszelf nog steeds Beachclub. Lekker onderuit zakken in de zon met een glas wijn zonder pretenties, dat is toch de kern van een dagje strand. We hebben ook als enige in Katwijk een badman die zorgt voor de bedjes en parasols. We koken op een mooi niveau, maar zon, zee en zand blijven altijd ontzettend belangrijk voor onze zaak.”[:]